هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دسته‌بندی محصولات +

عوارض لنز برای چشم ضعیف

عوارض لنز برای چشم ضعیف

برخی از افراد که چشمان ضعیفی دارند، نمی توانند با عینک به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازند. با عینک ها راحت نیستند و یا احتمال افتادن و شکستن آن ها نیز وجود دارد. از این رو تصمیم می گیرند تا به جای عینک از لنز ها استفاده کنند. این لنز های طبی سبب راحتی و آرامش بیشتر افراد حین انجام کار ها می شوند. این لنز ها در کنار مزایای زیادی که برای افراد به همراه دارد، ممکن است با معایبی نیز همراه باشد. معمولا عوارض لنز برای چشم ضعیف در شرایطی بروز می کند که فرد در هنگام استفاده و نگهداری از آن ها کوتاهی کرده باشد.

بررسی عوارض لنز برای چشم ضعیف

در حالت کلی اگر از لنز ها به درستی استفاده کنید و در محلول مخصوص و با رعایت بهداشت از آن ها نگهداری نمایید، معمولا این لنز ها هیچ گونه عوارضی برای شما نخواهند داشت. عوارض لنز برای چشم ضعیف زمانی مشاهده می شود که به درستی و مطابق اصول از آن ها استفاده نکنید. مهم ترین نمونه از این عوارض عبارتند از:

 عوارض لنز برای چشم ضعیف

آشنایی با عوارض لنز برای چشم ضعیف

مسدود شدن مسیر تامین اکسیژن

از آن جایی که لنز ها ساعت های طولانی بر روی چشم ها قرار می گیرند، اکسیژن کمی به آن ها می رسد. از طرفی اکسژن یکی از مهم ترین عناصر در حفظ سلامتی چشم ها می باشد. در نتیجه با کاهش انتقال اکسیژن به چشم ها احتمال به خطر افتادن بینایی چشم ها افزایش می یابد.

خشکی چشم

وجود لنز در تمام طول روز سبب می شود تا میزان کمتری اشک به قرنیه ها برسد. این امر سبب افزایش خشکی در چشم ها می شود. این عارضه می تواند عوارض خطرناک تری مانند التهاب چشم، زخم قرنیه و یا حتی نابینایی را به همراه داشته باشد.

خشکی چشم

خشکی چشم

التهاب هنگام استفاده از برخی دارو ها

استفاده همزمان این لنز ها با برخی از دارو ها مانند قرص های ضد بارداری می تواند عوارضی برای افراد به همراه داشته باشد.

از بین رفتن واکنش قرنیه ای

شاید بسیاری از افراد منظور از واکنش قرنیه ای را ندانند. از نظر عمل پزشکی چشم ها هر زمان که چیزی به سمت آن ها پرتاب شود، ناخودآگاه بسته می شوند. این حرکت را واکنش قرنیه ای می گویند و در صورت استفاده مداوم از لنز ها، به مرور زمان این واکنش کاهش می یابند. در نتیجه احتمال خطر فرو رفتن یک جسم خارجی در چشم افزایش خواهد یافت.

خراشیدگی و ساییدگی قرنیه

در صورتی که لنز برای چشمان شما مناسب نباشد و یا این که چشم با خشکی مواجه باشد و در این شرایط شما از این لنز ها استفاده کنید، احتمال ساییدگی قرنیه وجود دارد. از طرفی خوابیدن با لنز و یا وجود در هرگونه گل و لای بر روی لنز خطر خراشیدگی قرنیه را به شدت افزایش می دهد.

خراشیدگی و ساییدگی قرنیه

توجه به خراشیدگی و ساییدگی قرنیه

ورم ملتحمه چشم

گل مژه و یا ورم ملتحمه یکی دیگر از عوارض این نوع لنز ها می باشد. این بیماری می تواند شرایط را برای رشد عفونت و باکتری ها فراهم کند.

باید و نباید های لازم برای کاهش عوارض لنز چشم

بسیاری از افراد که چشمانی ضعیف دارند، به جای استفاده از عینک، از لنز ها کمک می گیرند. قرار دادن یک جسم خارجی در چشم می تواند عوارضی برای فرد همراه داشته باشد. به خصوص زمانی که این جسم خارجی برای ساعاتی طولانی در چشم باقی بماند، احتمال عفونت و یا زخم شدن قرنیه وجود دارد. از آن جایی که برای قرار دادن لنز در چشم، نیاز است که از دست ها کمک بگیرید، این مسئله نیز می تواند سبب عفونت شود. هرگونه کوتاهی در حفظ و نگهداری اصولی لنز ها نیز سبب آسیب به آن ها می شود.
کسانی که مدت زمان زیادی را در طول روز با کامپیوتر کار می کنند نباید از این لنز ها به جای عینک استفاده کنند. همچنین امکان استفاده از لنز برای افرادی که با خشکی چشم مواجه هستند نیز وجود ندارد. افرادی که چشم رنگی هستند، بهتر است که از این نوع لنز های طبی استفاده نکنند. همچنین کسانی که شماره چشم آن ها بیش تر از ۴ است، نباید از این نوع لنز ها به جای عینک استفاده کنند.

راه های جلوگیری از بروز عوارض لنز برای چشم ضعیف

از آن جایی که چشم ها بسیار حساس هستند، باید در محافظت از آن ها تلاش کنید. کسانی که از لنز های طبی به جای عینک استفاده می کنند، دائما باید یک جسم خارجی را درون چشم قرار داده و بیرون بیاورند. در نتیجه احتمال بروز عارضه هایی برای چشم وجود دارد. برای این که بتوانید عوارض لنز برای چشم ضعیف را به حداقل برسانید، باید نکاتی را رعایت کنید که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند:

  • استفاده از محلول مخصوص برای نگهداری
  • شستن کامل دست ها قبل از گذاشتن و یا برداشتن لنز ها
  • عدم استفاده طولانی مدت از لنز
  • تعویض به موقع لنز
  • مراجعه به چشم پزشک در بازه های زمانی مشخص
  • بیرون آوردن آن ها هنگام خواب
 جلوگیری از بروز عوارض لنز برای چشم ضعیف

آشنایی با راه های جلوگیری از بروز عوارض لنز برای چشم ضعیف

کلام پایانی

بسیاری از افراد که چشمان ضعیفی دارند، ترجیح می دهند که از لنز های طبی استفاده کنند. این افراد باید هنگام استفاده از این نوع لنز ها تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند تا با مشکلی مواجه نشوند. در صورت عدم رعایت کامل نکات برای استفاده و نگهداری از آن ها، احتمال بروز عوارض لنز برای چشم ضعیف وجود دارد. در این شرایط احتمال بروز عوارضی مانند زخم قرنیه، تورم چشم، خراشیدگی قرینه و یا حتی افتادگی پلک نیز وجود دارد. برخی از این عارضه ها بسیار خطرناک می باشند و حتی ممکن است نابینایی را برای فرد به همراه داشته باشند.

سوالات متداول برای عوارض لنز برای چشم ضعیف

  1. آیا لنز می تواند سبب زخم قرنیه ها شود؟
    بله، اگر هنگام استفاده از آن اصول بهداشتی و مراقبت های لازم را رعایت نکنید، این احتمال وجود دارد که در اثر وجود عفونت و باکتری ها در چشم یک زخم کوچک ایجاد گردد. این امر ممکن است سبب کور شدن و نابینایی در افراد گردد.
  2. آیا هنگام استفاده از قرص های ضد بارداری می توان از لنز های طبی استفاده کرد؟
    طبق تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است، بهتر است که هنگام استفاده از این نوع قرص ها این نوع لنز ها را بر روی چشمان خود نگذارید و در این مواقع از عینک استفاده کنید.
  3. برای جلوگیری از بروز عوارض لنز برای چشم ضعیف چه اقداماتی باید انجام دهیم؟
    برای این کار بهتر است که مراحل نگهداری و استفاده از آن ها با رعایت کامل بهداشت انجام شود. برای نگهداری از آن ها محلول های مخصوص و مناسبی استفاده کنید. در زمان های مشخصی به چشم پزشک مراجعه کنید تا از سلامت کامل چشم ها مطمئن شوید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

صادق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *