هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دسته‌بندی محصولات +

نگهداری لنز بدون مایع مخصوص

نگهداری لنز بدون مایع مخصوص

افرادی که از لنزهای تماسی در هر نوعی استفاده می‌کنند، می‌دانند که موضوع نگهداری لنزها یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مباحثی است که باید به آن توجه داشته باشند. در واقع هر چقدر میزان مراقبت از لنزهایتان بیشتر باشد، همیشه لنزهایی سالم با کیفیت خواهید داشت و مهم‌تر از همه اینکه به چشم‌هایتان هیچ گونه آسیبی وارد نخواهد شد. یکی از وسایلی که برای مراقبت از لنزهای خود باید داشته باشید، مایع مخصوص لنز است. در واقع مایع مخصوص لنز یک مایع خاص بوده که لنزها در آن نگهداری می‌شوند و خواص بسیاری دارند. اما ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که آیا نگهداری لنز بدون مایع مخصوص امکان پذیر خواهد بود؟!
برای پاسخ به این سوال باید اشاره شود که بهتر است از مایع لنز برای نگهداری لنزهای خود استفاده کنید زیرا لنزهای شما نیاز به سلامت کافی دارند که توسط مایع لنز تامین می‌شود. اما یک سری مواد دیگر نیز وجود دارد که می‌توان لنزها را در آن‌ها نگهداری کرد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی موضوع نگهداری لنز بدون مایع مخصوص بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مایع مخصوص لنز

همان‌گونه که می‌دانید، برای نگهداری و مراقبت از لنزهای تماسی خود، باید نکات مهمی را بدانید. در واقع میان هیچ کدام از لنزهای تماسی تفاوتی وجود ندارد و برای نگهداری از آن‌ها بهتر است که از محلول‌ها و مایع‌های مخصوص لنز استفاده شود. مایع مخصوص لنز برای مراقبت از لنزهای شما بسیار ضروری و مهم است.
اگر از لنزهای خود به خوبی مراقبت نکنید، چشم‌ها با عفونت مواجه می‌شوند و ممکن است برای شما مشکلات بسیار متعددی به وجود بیاید. به صورت کلی اگر از لنزهای خود مراقبت کامل داشته باشید، یعنی از چشم‌هایتان مراقبت کرده‌اید! زیرا با سهل‌انگاری آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری در انتظار چشمان شما خواهد بود. به همین دلیل است که مراقبت‌های لنز بسیار اهمیت دارد. مایع یا محلول لنز یکی از ضروری‌ترین ماده‌ها به منظور ضدعفونی و تمیز کردن لنزهای تماسی به شمار می‌آید و استفاده از آن‌ از اهمیت بسزایی برخوردار است.
مایع مخصوص لنز می‌تواند مواد آسیب رسان و خطرناک بر روی لنزها را کاملا از بین ببرند و شما با خیالی آسوده از این لنزها استفاده کنید. در واقع باکتری‌هایی بر روی لنزهای تماسی جمع می‌شوند و اگر از بین نروند، می‌توانند به چشم‌های شما آسیب جدی وارد کنند. از آنجایی که لنزهای تماسی به عنوان یک جسم خارجی بر روی چشم‌های شما قرار می‌گیرد، مراقبت و نگهداری از این جسم خارجی بسیار مهم است! به خصوص در کلان‌شهرها که آلودگی هوا وجود داشته، شستشوی روزانه لنز با محلول‌های پاک کننده باید انجام شود و به عنوان یک روتین روزانه برای افرادی است که از لنزهای تماسی در هر نوعی استفاده می‌کنند. این مایع کمک می‌کند که بهداشت را در تماس با چشمان خود رعایت کنید.

مایع مخصوص لنز

استفاده از مایع مخصوص لنز

استفاده از سرم نمکی به جای مایع لنز

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که به جای محلول‌ها و مایع‌های مخصوص لنز می‌توانند از آب و نمک و یا آب مقطر استفاده کنند. باید در همین ابتدا اشاره کنیم که استفاده از آب و نمک برای مراقبت و نگهداری از لنزها کاملا اشتباه است! از آب نمک یا سرم نمکی می‌توانید در مواقع ضروری و «فقط» برای آبکشی کردن لنز بهره ببرید نه نگهداری آن در ظرف‌های مخصوص لنز!
باید بدانید که سرم نمکی هیچ شباهتی به مایع لنز ندارد. زیرا حاوی هیچ ماده پاک‌کننده یا ضدعفونی کننده نیست. بنابراین نمی‌توان سرم نمکی را جایگزین مناسبی برای محلول لنز به شمار آورد. به دلیل آنکه خاصیت پاک کنندگی ندارد و تنها برای شستشو لنز مناسب است. حتی برای یک شب تا صیح نیز سعی کنید لنزهایتان را درون آب نمک نگذارید زیرا آسیب بسیاری به لنز و سپس چشم‌های شما وارد خواهد شد.

طرز تهیه سرم نمکی خانگی برای لنز

بله! به خاطر داشته باشید که اگر مایع لنز شما تمام شده است و در شرایط بسیار حساسی هستید، می‌توانید به جای محلول‌های مخصوص لنز، تنها یکبار از سرم نمکی خانگی استفاده کنید، آن هم بیشتر برای شستشوی لنزها! به هیچ عنوان لنز تماسی از هر نوع را درون محلول آب و نمک قرار ندهید! به خصوص آب نمک خانگی! املاح و سدیم موجود در آب و نمک برای لنز و سلامت چشم خطرناک هستند.
خوب حالا به شما آموزش می‌دهیم که چگونه سرم نمکی خانگی بسازید. برای انجام این کار بهتر است بر طبق گام‌های ذکر شده در زیر عمل کنید:
دو لیوان آب را 20 دقیقه بجوشانید.
1 قاشق چایخوری نمک بدون ید به آن اضافه کنید.
با قاشقی که استرلیزه کرده‌اید (قاشق را در آب جوش چندین دقیقه بجوشانید) هم بزنید.
سپس لنز را با این سرم بشویید.
نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که مایع لنز خانگی نهایتا ۲۴ ساعت قابل استفاده خواهد بود و پس از آن باکتری‌ها درون آب و نمک خانگی شروع به رشد و تکثیر خواهند کرد.

نگهداری از لنز با مایع مخصوص

اگر بخواهیم به درجه اهمیت استفاده از محلول‌ها و مایع‌های مخصوص لنز اشاره کنیم، باید بیان نماییم که مایع مخصوص لنز غذای اصلی لنز تماسی شماست! در واقع شما عزیزان برای تمیز کردن و محافظت از لنزهای تماسی لازم است که از محلول‌‎های مخصوص استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که یک سری پروتئین‌ها بر روی چشم شما وجود دارد که می‌تواند به لنزهای تماسی‌تان انتقال یابد. در این صورت عدم مراقبت صحیح از لنز، می‌تواند به عفونت‌های جدی منجر گردد.
به صورت کلی مایع مخصوص لنز یا محلول لنز با استفاده از مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده تولید می‌شود. این محلول‌ها نه تنها باعث تمیز کردن لنزها می‌شود بلکه آن‌ها را به صورت کامل ضدعفونی خواهند کرد و تمام رسوبات و ویروس‌ها و همچنین باکتری‌های موجود بر روی لنز را از بین خواهند برد. برندها و انواع مختلفی از محلول‌ها و مایع‌های مخصوص لنز در بازار وجود دارد که از مواد مختلفی ساخته شده‌اند. برخی از اصلی ترین آنها اسید بوریک، مواد شوینده و سایر مواردی است که سبب می‌شود لنزهای تماسی مرطوب و ضد عفونی شوند.

نگهداری از لنز با مایع مخصوص

نحوه نگهداری از لنز با مایع مخصوص

سخن پایانی

خوشبختانه انواع و اقسام مختلفی از محلول‌ها و مایع‌های مخصوص لنز وجود دارد. برخی از آن‌ها مناسب برای چشم‌های حساس و برخی دیگر بدون مواد نگهدارنده هستند. البته نوع چند منظوره آن‌ها نیز وجود دارد که شما می‌توانید برای لنزهای خود تهیه فرمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت کنید.

سوالات متداول درباره نگهداری لنز بدون مایع مخصوص

  1. استفاده از محلول‌های چند منظوره، چه مزیتی دارد؟
    استفاده از محلول چند منظوره می‌تواند لنز تماسی را شستشو، تمیز و ضد عفونی نماید. در واقع همه نیازهای شما در یک محلول جمع شده است.
  2. آیا جایگزین دیگری برای مایع لنز وجود ندارد؟
    محلول لنز تماسی به طور خاص برای تمیز نگه داشتن لنزهای شما طراحی شده است. استفاده از هر چیزی غیر از این به معنای به خطر انداختن چشمان شماست.
  3. آیا محلول لنز تاریخ انقضا دارد؟!
    بله. پس از اتمام تاریخ انقضا بهتر است که از محلول مورد نظر استفاده نکنید و محلول جدیدی را تهیه فرمایید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

صادق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *